Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Kép

 MÁTRAI ERIK

 

Magamról:

Festőként végeztem a Magyar Képzőművészeti Egyetemen, munkáim zöme mégis video és installáció, de foglalkozom fotóval és hagyományos táblkaép festészettel is. Műveimre jellemző a szakrális témaválasztás, a természetközeli gondolkodás és az egyszerű szimbólumok használata. Ábrázolásaim között gyakran szerpel parafrázis.
Legtöbb munkám személyes élményen alapuló inspiráció. Művészetemben folyamatosan visszatérő elemek a morajló vagy csendben hullámzó víz, tenger, a tűz, gyakori a fényjáték, melyek a tudatot szándékosan lenyugtató, átalakító, meditációt elősegítő többletélményt is jelentenek.

 

Róla írták:

„Mátrai Erik a szakralitás terén hatalmas bravúrt volt képes véghezvinni. A nagyon kényes egyensúlyi helyzetet igénylő téma nála a egyszerű, magától értetődő módon valósul meg. A vallásosságnak olyan, eddig a kortárs képzőművészet számára alig megközelíthető konkrét hagyományos ábrázolásait dolgozza fel, mint pl. a Keresztút. A stációk látszatra alig térnek el egy neobarokk művész munkáitól, de ha közelebbről megnézzük, ezek videótechnikával készültek, Mátrai videóikonoknak nevezi őket, s annak vagyunk tanúi, hogy a technika által válnak abszolút releváns részévé egy kortárs szemléletnek, s emelődnek ki abból az intézményi rendszerből, amit az ismert, zárt szisztematika által meghatározott kereszténység jelent, és kap egy sajátos, természetes vallási felfogást, aminek a Barracasi mise is egy állomása.
További művei ugyancsak egy tágan értelmezett művészeti hagyományba illeszkednek, mint komlex videó-fotó-fény alkotásaiban (Gömb, Vitruvius) látjuk, hogy a reneszánsz arányrendszer, és a szellemiség hogyan válik vagy marad kontinuitásban a jelennel merthogy Vitruvius nevének csak megemlítésekor felsejlik egy egész korszak világszemlélete, szimbolikája.”